Впровадження ЄІССС: як буде працювати нова система призначення соціальної допомоги
22.10.2021
Впровадження ЄІССС: як буде працювати нова система призначення соціальної допомоги
Із впровадженням Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС) стара система, яка всі 30 років незалежності України змушувала людину для звернення по соціальну допомогу від держави збирати численні довідки, вистоювати у чергах, а потім місяцями очікувати на рішення, відійде в минуле.
Презентація Міністерства соціальної політики показує, як відбувається призначення і отримання державних соціальних виплат ще сьогодні і як змінюється ця процедура в пілотних регіонах, де ЄІССС вже впроваджується.
У старій системі людина приходить з пакетом паперових документів до виконавчого органу територіальної громади або ЦНАПу, де документи приймаються, скануються, перевіряються та вносяться до електронної системи. Потім інформація про людину декілька разів передається від однієї установи до іншої, завантажується у декілька не пов’язаних між собою електронних систем та звіряється з паперовими документами. В різних випадках це може бути до 5 органів влади.
В результаті, людина очікує до півтора місяці на призначення допомоги. Кожну справу опрацьовують 9-10 фахівців, а на понад 18 мільйонів паперових справ витрачається до 270 млн листків паперу на рік.
При такій організації висока вірогідність помилок через “людський фактор” та технічних збоїв, які дорого коштують і державі, і людям.
Єдина інформаційна система соціальної сфери та відповідна перебудова процесів кардинально змінює цю ситуацію.
Людина подає заяву до виконавчого органу територіальної громади або до Центру надання адміністративних послуг, або на портал Дія – як кому зручніше. В результаті можна звернутись за допомогою, не виходячи з дому, та отримати її через декілька днів. Перевірка даних, визначення права на допомогу та формування виплатних документів відбувається в автоматичному режимі.
Таким чином, весь процес від подання заяви до отримання допомоги триває 1-2 дні, а замість 9-10 фахівців обробкою справи людини займаються лише 3 спеціалісти.
Тобто між людиною, що потребує допомоги, і державою зникають всі проміжні ланки – відбувається пряма електронна комунікація.
Мінсоцполітики зазначає, що прискорити процеси з упровадження ЄІССС та забезпечити створення технічної платформи для її функціонування можливо буде завдяки співпраці з Міністерством цифрової трансформації та зі Світовим банком в межах проекту “Модернізація системи соціальної підтримки населення України”.
Довідково
У чотирьох територіальних управліннях соціального захисту населення (Білої Церкви, Коростеня, Житомира і Виплатного центру Житомирської обл.) та п’яти територіальних громадах (Фурсівська, Гребінківська, Ушомирська, Оліївська, Тетерівська) Київської та Житомирської областей вже успішно протестовані основні технології ЄІССС.
Міністерство соціальної політики спільно з Міністерством цифрової трансформації продовжили реалізацію пілотного проекту з впровадження ЄІССС та збільшили кількість електронних соціальних послуг для громадян в пілотованих областях.
Зокрема, в рамках пілотного проекту громадянам надається державна соціальна допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; на дітей одиноким матерям; на тяжкохворих дітей; при усиновленні дитини; особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю. Також люди зможуть звертатися в електронній формі за призначенням житлових субсидій; пенсій; за наданням соціальних послуг; державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям; за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
У 2022 році Мінсоцполітики планує запровадити ЄІССС на території усієї країни та більше 80% соціальних послуг перевести в електронну форму.
Перша черга Системи та її технологічне ядро – ЄСР створене за рахунок міжнародної технічної допомоги в рамках пілотного проекту, реалізованого спільно Мінсоцполітики, Мінцифри та Пенсійним фондом.
Джерело: Міністерство соціальної політики України